torsdag 9 augusti 2012

- Don't blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink. Good luck.



Spoilervarning.




Doctor Who, säsong 3 - 2007.

Tänkte ge mig på en lite annorlunda genomgång av säsong 3, nämligen baserad på citat och några huvudteman för serien.

Kaos
Donna Noble: Where am I? I demand that you tell me, right now where I am!
The Doctor: Inside the TARDIS.
Donna Noble: The what?
The Doctor: The TARDIS!
Donna Noble: The what?
The Doctor: THE TARDIS!!
Donna Noble: The what!?
The Doctor: It's called the TARDIS!
Donna Noble: That's not even a proper word! You're just saying things!

Jag är riktigt förtjust i Donna Noble. Hon är gapig, självständig och helt galen. Ser verkligen fram emot säsong 4 där hon är följeslagare istället för att som i säsong 3 enbart dyka upp i julavsnittet, The Runaway Bride.



Kärlek
Martha Jones: You had to, didn't you? You had to go and fall in love with a human. And it wasn't me.

Första gången jag såg säsong 3 så var jag inte alls så förtjust i Martha Jones. Men nu när jag ser om hela klabbet så tror jag att jag förstår varför - hon kom för nära inpå Rose. Martha kunde därför inte bli något annat än en rebound-tjej, inte för Doktorn och inte för publiken. Nu när jag har lite distans till allt så bränner Marthas citat här ovan, från avsnittet Human Nature, ända in i hjärtat.


(Förresten jättekul att man känner igen folk från andra serier nu när man ser om Dr Who. Någon annan som noterat att Viserys Targaryen från GoT är samma skådis som Baines från det här avsnittet?)


Sorg
Kathy Nightingale: What did you come here for anyway?
Sally Sparrow: I love old thing. They make me sad.
Kathy Nightingale: What's good about sad?
Sally Sparrow: It's happy for deep people.

Ett av de bästa avsnitten av Doctor Who, någonsin. Blink. Skrivet av Stephen Moffat som även är ansvarig för andra av mina favoriter, exempelvis The Girl in the Fireplace och i säsong 4 otroliga Silence in the Library. Jag får rysningar av det här avsnittet som har allt: tidsresor, folk som fastnat i fel årtionde, kärlek, sorg, död och en av de obehagligaste skurkarna: stenänglarna. Att sedan fantastiska Carey Mulligan spelar huvudroll skadar liksom inte.



Humor
The Doctor: And Utopia is?
Professor Yana: Every human knows of Utopia. Where have you been?
The Doctor: Bit of a hermit.
Professor Yana: A hermit with friends?
The Doctor: Hermits United. We meet up every 10 years, swap stories about caves. It's good fun.

Trots allvaret som ofta får råda i Doctor Who så är det även hysteriskt roligt många gånger, jag skrattar högt åt underfundigheter, onliners och humoristiska situationer. Som i avsnittet Utopia. Det börjar ganska lättsamt men blir snabbt extremt allvarligt och man undrar faktiskt på riktigt om allt verkligen kommer att ordna sig. Men det är det jag älskar med Doctor Who - att man aldrig riktigt får vara säker.

6 kommentarer:

  1. Åh jag längtar tills jag kommer till Blink igen! Och Silence in the library!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två avsnitt som för mig definitivt ligger på topp 5!

      Radera
  2. Love the Doctor! Aaah. Jag är så glad att jag blev rekommenderad den här serien av pojkvännen. Tänk vad jag ev. hade missat annars!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var det en kollega som i stort sett "tvingade" mig att låna hans boxar med Doctor Who och Firefly. Jag kan också få sådana där knäppa tankar om jag ändå inte sett serierna, hur mycket tristare min värld varit då. :-)

      Radera
  3. Har du hört Chamelion Circuit? De skriver bara låtar om Doctor Who, väldigt bra dessutom. Finns på youtube! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nope, aldrig hört talas om. Men det ska jag definitivt kolla upp! :-) Tack för tipset.

      Radera