onsdag 8 augusti 2012

Två kortrecensioner av serier - Mats kamp & Svalornas lek

Jag har inte läst föregångaren Hey Princess (den fanns tyvärr inte på mitt bibliotek nu när var där senast) så jag gick rakt på Mats kamp som handlar om Mats och Victorias liv när de blir gravida och hur verkligheten ser ut efter att dottern Ellen fötts. Det handlar även om att möta förväntningarna på sin arbetsplats, bostadssituationen i Stockholm och föräldrakooperativ på Söder. Och ja, det berör. Men oftast inte i de stora händelserna som jag förväntade mig, som i födelse och död, utan de stunderna kommer där jag inte trodde att de fanns. Jag har svårt att förstå mina egna reaktioner och kanske var jag något "felinställd" när jag började läsa? Sen har jag väldigt svårt för stilen, sättet det är ritat, det ger mig ångest på samma sätt som barnprogram från sjuttiotalet gör. Så: tillfällig förströelse men inget som kommer följa med mig under någon längre period.




Svalornas lek av utspelar sig under en natt i krigets Beirut 1984. Flickan Zeina och hennes bror gömmer sig i husets enda säkra rum, deras hall, tillsammans med grannar i väntan på att mamma och pappa ska komma tillbaka från mormor där de fastnade när bomberna började falla. I bakgrunden finns hela tiden farfars bonad som visar Moses och hebréernas flykt från Egypten. Allteftersom striderna blir värre får vi lära känna husets innevånare och hur det onormala blir till vardag mitt under brinnande krig. För att uthärda berättar de historier för varandra.

Det här är en helt fantastisk bok! Alla är så fint ritade och kommer verkligen till liv framför ens ögon, saker och händelser understryks av stora fält av svart eller vitt. Man får veta hur man lyckas fira bröllop trots att gästerna måste springa mellan kyrkan och mottagningen för att undvika krypskyttar samt vilken generös gåva sköljd sallad innebär i vattenbristens land. Det är otroligt att få lära känna alla människorna som kurar intill husets bärande vägg i väntan på eldupphör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar