fredag 17 augusti 2012

Beautiful Creatures



Glädjen när jag kom hem igår och hittade Hungerspelsdvd:n i brevlådan var enorm, trodde inte den skulle komma förrän i början av nästa vecka. Så fort jag bara kunde kröp jag ner i soffan med vaniljgifflar och placerade mammas katt i knäet. Så otroligt skönt att få se filmen i lugn och ro, utan fnissande tonåringar och med förmågan att kunna pausa, spola tillbaka och se om scener. Som jag har längtat!

När jag öppnade (okej... slet upp) dvd-omslaget så ramlade det ut ett litet häfte, de första kapitlen i en bok som heter Beautiful Creatures. Någon som har läst den? Kommer visst på svenska i början av nästa år. Trots att jag kom i säng alldeles för sent så läste jag ändå ut de få kapitlen som häftet erbjöd, för texten sög in mig på en gång. Det var lättsamt, roligt och spännande skrivet. Undrar om jag ska vänta på den svenska utgåvan eller om jag ska köpa den på engelska redan i eftermiddag. (Som om jag behöver en ursäkt för att svänga förbi SF-bokhandeln...)

10 kommentarer:

  1. Åh jag vill också! :) Håller både tummar och tår för att den ska komma idag!

    Hur var det att se om den och kunna smälta alla intryck lite mer? Är den fortfarande lika bra? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle vilja säga att jag tycker b ä t t r e om den nu än när jag såg den på bio men om det beror på att jag hunnit smälta vissa saker vill jag lämna osagt. Det kan vara avsaknaden av fnissande tonårstjejer som gjorde det, jag kunde slappna av och bara njuta. Jag gillade actionscenerna och Peeta (!) mycket mer.

      Radera
    2. Det låter ju väldigt lovande. Ja det är sant att fnissande tonårstjejer som pep till så fort något det allra minsta gulligt hände, kan ha dragit ner stämningen en aning ;)
      Det låter ju också väldans lovande att du tyckte bättre om just actionscenerna och Peeta för där låg lite av mina tvivel efter bion! Oj, vad taggad jag blev att se om den NU, men ska vänta tills det blir lite mer kväll i alla fall, för att få lite mer filmkänsla ;)

      Radera
    3. Exakt, det var de sakerna som även jag var tveksam till när jag såg filmen på bio. Just actionscenerna och Peeta. Men jag var väldigt mycket mer positivt inställd till allt det nu, så det var en riktig fröjd att se om!

      Hoppas du får en trevlig filmstund! Och berätta sen vad du tyckte. :-)

      Radera
    4. Jag måste säga att jag håller med om att actionsscenerna och Peeta var bättre. Peeta är nog fortfarande den karaktär som ser minst ut som jag tänkt mig men det var mer okej andra gången jag såg filmen ;)
      Överlag så tyckte jag nog att det mesta var bättre denna gång, tyckte till och med att det fanns ett kort ögonblick av kemi mellan Katniss och Peeta i grottan även om de scenerna i övrigt är rätt bleka.

      Jag har också bestämt mig för att inte se sönder den nu i helgen utan vänta tills sambon kommer hem på måndag, då måste jag se den igen ;)

      Radera
    5. Ja, visst var det bättre! :-) Och jag tror ärligt talat att det hade med att jag kunde slappna av att göra, inte att jag vant mig. Jag behövde inte lyssna på flera hundra andras åsikter i form av fniss, skratt, suckar och snyftningar. Och actionscenerna fungerade bättre på en mindre teve än det gjorde på en enorm bioduk, det blev lite mindre suddigt och abrupt faktiskt.

      Jag gav min dvd till min kusin som är hemma och är sjukskriven med gipsad hand, tänkte att han behöver den mer än vad jag gör just nu. :-) Men snart, mycket snart, kommer jag kräva den tillbaka.

      Radera
  2. Nyfiken på de böckerna, men har hört blandat om dem. Väntar nog tills de släpps på svenska iallafall ifall de får fina omslag =)

    Ska komma som film med så det är ju kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har helt missat den här serien, så kanske vann det lilla häftet på att jag inte hade några förväntningar? Är hur som helst väldigt nyfiken och känner jag mig själv rätt så kommer jag inte kunna vänta in de övriga på svenska om jag läser den första och gillar. Då kommer jag gå över till engelska. :-)

      Alltid kul när de kommer även som film!

      Radera
  3. Detta har också gått mig förbi, men det låter som något att kolla in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Det lilla jag läste var helt okej.

      Radera