torsdag 29 juni 2017

Mina Harry Potter-resor till London och Orlando


Inom sex månader åkte jag, min kille och hans elvaåringar till både London och Orlando, Florida för att se inspelningsplatser och uppbyggda Harry Potter-miljöer. I vanliga fall skulle vi kanske inte ha gjort de här resorna så tätt inpå varandra men på grund av något som hände i våra liv förra sommaren så valde vi att bara köra på, både för att vi vuxna behövde det men kanske speciellt för att barnen gjorde det. Ett "Livet är för kort för att inte göra roliga saker"-ögonblick infann sig. 

Vi börjar med lite Londonbilder. Jag rekommenderar verkligen en tur till Warner Bros. Studio som finns i Watford, en kort buss- eller tågresa från London och består av den studio där de spelade in stora delar av filmerna. Självklart är det dyrt och man måste boka sina biljetter långt i förväg, men om man är ett fan så är det verkligen värt varenda krona. Bara shoppen är så att man vill gråta en skvätt när man kliver in i den. 









Sedan kan vi fortsätta till Orlando, Florida där parkerna Universal Studios och Islands of Adventure är en riktig skatt om man gillar film och åkturer. Vi var där i hela två dagar och har på riktigt aldrig haft så roligt, någon av oss. Där får man åka ett riktigt Hogwarts Express-tåg mellan parkerna och de har byggt upp både Hogsmeade och Diagon Alley. Jag ville på riktigt inte åka därifrån, jag ville gömma mig i någon av butikerna och bara bo kvar där medan alla andra gick hem. Att stå på en perrong när ett riktigt Hogwarts Express tuffar in var så stort att jag inte har ord för det, det spelade ingen roll att det var hundratals andra människor omkring en och att man stått i kö i tjugo minuter innan. De har verkligen lyckats förmedla känslan från böckerna och filmerna. På just de här parkerna finns även två stycken Harry Potter-rides som var helt fantastiska: Harry Potter and the Forbidden Journey samt Harry Potter and the Escape from Gringotts. Sök gärna på dessa på google och YouTube.












Allt på parkerna i Orlando, Florida är på riktigt snordyrt men om man är ett lika stort fan som jag är så är det banne mig också värt varenda krona. 


Missa inte Harry Potter-utlottningen!

4 kommentarer:

  1. häftigt, vi var i Oxford och såg matsalen och andra inspelningsplatser:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2014/06/lunch-med-harry-potter.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad roligt! Så himla fina miljöer. Oxford har jag aldrig varit i men kan absolut tänka mig att åka dit någon gång.

      Radera
  2. Guuuud va avis jag blir!!! xD Jag vill också åka dit!! :D Någon gång ska jag verkligen det!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båda resmålen var på riktigt helt fantastiska! Jag tycker verkligen du ska åka om du kan. :-) Det rekommenderar jag alla Harry Potter-fans.

      Radera