tisdag 14 februari 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Kärlek och hatkärlek

- Varför kan man inte få äga en annan människa? sa jag till mamma. Det är väl inget fel på det? Varför kan man inte få stoppa in den andra i en liten ask eller nysta in den i en tvångströja eller låsa in den i ett skåpfack i skolan och bara ta ut den ibland och titta på den?


När jag var i de tidiga tonåren kunde jag inte sluta läsa Om livet är dig kärt av Gunnel Linde. Jag läste om och om igen och mitt exemplar av boken blev mer och mer slitet. Fortfarande blir jag alldeles varm av huvudpersonen Svan och hennes himlastormande kärlek till Pelle Marosi, den nya killen i klassen som förstår att hon också vill ha ett träsvärd trots att hon är tjej; på sjuttiotalet korsades inte könsgränserna så ofta. Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som gör den här berättelsen så stor, men Linde lyckas beskriva den första kärleken så att man känner den, inte bara ser den. Jag blir också kär i Pelle Marosi, varje gång, och även om huvudpersonerna är tolv år så är känslorna desamma som när man blivit vuxen. Alla karaktärerna är så levande och närvarande, från Svan själv till alla runtomkring. Just de stora karaktärsbeskrivningarna var något Gunnel Linde var suverän på, man läser inte bara om någon påhittad människa, man bär henne med sig i bröstet, inne i hjärtat. Jag var så ofattbart drabbad av den här boken att jag i sextonårsåldern skrev ett brev till författaren och berättade hur mycket den betydde för mig och hon svarade! Det brevet bor fortfarande i boken, som står där sönderläst och älskad i min bokhylla.



16 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Det är en sådan otroligt fin bok.

      Radera
  2. Så fint att hon tog sig tid att svara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jätteroligt att få svar från en författare, som faktiskt hade läst det jag skrivit och inte bara skickade ett generellt svar.

      Radera
  3. Gunnel Linde läste jag mycket i tonåren eller där omkring, men denna känner jag inte igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gjorde jag också men den här var alltid min favorit som jag återkom till.

      Radera
  4. Å Gunnel Linde! Den här har jag inte läst dock, men det måste jag förstås nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan nog gå att hitta på Bokbörsen! Annars får jag skicka dig mitt slitna, sönderlästa exemplar på lån. :-)

      Radera
  5. Svar
    1. Roligt! Hoppas du kan läsa den snart.

      Radera
  6. Jag känner igen författaren, gulligt att du fick svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så himla fint av henne att lägga tid på svar!

      Radera
  7. Det är ju en jättefin bok. Den lästes ofta på mellanstadiet av mig. Vi hade ett litet skolbibliotek och jag gick runt. Gunnel Linde var en stor favorit. Och vem vill inte ha ett svärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jättefin bok som jag läst oräkneliga gånger. Exakt, vem vill inte ha ett svärd?

      Radera
  8. Den boken känner jag inte till! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! Hoppas även du ska gilla.

      Radera