måndag 6 februari 2017

Färgsorterad bokhylla

Jag har funderat på det här länge fast inte haft tiden eller orken att fixa till det. Men igår bara gjorde jag det ändå. Tog söndagseftermiddagen till att först riva ut alla mina böcker, sortera ut de som skulle slängas (jo, slängas, jag är ledsen om du där av uppfattningen att "böcker slänger man aldrig") för att sedan sortera dem efter färg. För tio år sedan skulle jag aldrig någonsin kunnat slänga en bok och definitivt inte kunnat ha dem sorterade efter färgen på ryggen. Men saker ändras. Jag har ändrats väldigt mycket på sistone och genast när jag var klar så insåg jag med lättnad att det här är det bästa sätter för mig att förvara mina böcker. Hur mycket jag än älskar bokstavsordning så är det inte något jag kan upprätthålla under längre perioder. Och det var en enorm lättnad att bli av med alla de där böckerna som jag avskydde eller vet att jag aldrig kommer komma för mig att läsa eller läsa om. Nu måste jag bli mer restriktiv vad gäller nyinköp och recensionsexemplar.




6 kommentarer:

  1. gôrsnyggt men man måste ha gott minne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var jag även tvungen vid bokstavssortering! För det höll oftast inte längre än ett par månader, sedan var det oordning igen. :-)

      Radera
  2. Väldigt snyggt men själv har jag bokstavsordning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också haft under många år. Det var dags att prova något nytt helt enkelt.

      Radera
  3. Snyggt! Jag har min bokhylla och filmhylla sorterad efter färg. Det är sjukt hur snabbt man lär sig att "den filmen har ett vitt fodral" osv! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror också att man lär sig snabbt! :-) Eller åtminstone så hoppas jag att så är fallet.

      Radera