tisdag 13 juni 2017

Kulturkollos veckoutmaning: Konstverk vi älskar

Detta är Peace - Burial at Sea av William Turner. Jag vet inte varför den berör mig så starkt men jag kan under långa stunder förlora mig i ljuset och skuggorna; röken. Jag hade förmånen att se den på riktigt, när den gästade en utställning på Moderna Museet för ganska många år sedan nu. Som så ofta när en ser kända konstverk i verkligheten så utbrast jag i ett "Men vad liten den är!". Fast förhäxande, det var den onekligen ändå.



12 kommentarer:

  1. Ljuset är verkligen det första man lägger märke till när det gäller den här målningen

    SvaraRadera
  2. Turner är ganska okänd för mig, eller ja, jag vet ju vem han var, men jag har inte sett så många av hans verk. Den här tavlan är verkligen en spännande kombo av lugn och panik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket fin beskrivning, den är verkligen lugn och panik. Jag tycker mycket om många av hans verk men den här är en stor favorit!

      Radera
  3. Det är ingen konstnär jag känner till men fin är tavlan.

    SvaraRadera
  4. Turner är ändå en bra romantisk målare. De vilda landskapen och ljuset. Fastnade lite där på Tate sist jag var i London.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen något med ljuset, som flera har sagt tidigare. Det är helt otroligt att man kan måla på det sättet.

      Radera
  5. En fascinerande tavla som kräver lite eftertanke.

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte egentligen varför man tycker att berömda tavlor borde vara stora, jag känner precis som du när jag ser tavlor i verkligheten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag vet inte heller varför man får för sig att de ska vara enorma, allihopa! :-) Kanske blandar vi ihop "berömd" med "stor"?

      Radera