torsdag 9 februari 2012

-I love you. -No you don’t. But thanks for sayin’ it.


Stor fet spoilervarning!

Buffy the Vampire Slayer säsong 7

  • Säsongen som pendlar mellan galen humor och den djupaste, svartaste skräck och sorg. Och det går fort i svängarna. Det känns ända ner i tårna att det är den sista säsongen, det är som att allt och alla stretar emot samtidigt som det oundvikligen rasar mot slutet. När man dessutom vet hur det slutar så blir det än mer plågsamt. Man tittar med andan i halsen, skrattar lite hysteriskt. 
  • Andrew firar nya triumfer med sina videoinspelningar och ritande på whiteboard, älskar avsnittet när han spelar in en dokumentär som han döper till "Buffy, Slayer of the Vampyres" (Storyteller). 
  •   Ett av de finaste ögonblicken någonsin i serien är när Cassie i avsnittet Help säger till Spike: She'll tell you. Someday she'll tell you. Och om man inte är helt med så kan man missa betydelsen men sen när ögonblicket verkligen kommer i det allra sista avsnittet så är det outhärdligt. För sen dör han. Vad är det för j*vla mening då!? 
  • Principal Robin Wood. Här har jag inget rumsrent att säga men har du inget emot lite snusk så kan du markera den vita texten och läsa. 
Principal Wood, he can give me wood any time! Vilka ögon, vilket... allt.
  • Jag har egentligen inte så jättemycket emot hela Spike-dödade-Woods-mamma-så-nu-måste-de-vara-dödsfiender-konceptet men lite tradigt blir det. Fast jag älskar scenerna som utspelar sig i sjuttiotalets New York, Spike är spikigare än någonsin där. 
  • Caleb. En av de sexigaste killarna med mormonlugg jag någonsin stött på. (Och tro mig, jag kan allt om dessa luggar då jag under snedluggens åttiotal växte upp ett stenkast från Skandinaviens enda mormontempel och var kär i många killar av den tron.) Att han är ond spelar liksom ingen roll, jag till och med gillar att han är elak. Den bästa Big Bad Buffy någonsin haft. Och när han sedan dök upp som Captain Tightpants i Firefly var kärleken ett faktum.
  • Tjejerna då? Säsong 7 fullkomligt kryllar av tjejer och ärligt talat blir det ganska ofta för mycket internatskola med alla intriger. Men Buffy och Willow är otroligt bra, till och med Dawn tonar ner de barnsligt jobbiga dragen och är till och från riktigt trovärdig. Och jag blir lika upprörd varje gång jag ser Buffy bli bortröstad av hela gruppen till förmån för Faith, vill klösa ögonen ur dem allihop. Sveket känns ända in i märgen på mig, hur många gånger jag än ser avsnittet.

Yeah, Buffy? What are we gonna do now?

6 kommentarer:

  1. Jag avskyr också den där scenen där alla går emot Buffy och värst är det ändå när de rätt ut ber henne "lämna SITT hus", som hon hoppat av college och tagit skitjobb för att kunna betala för. Då kan väl de, the sad, sad ungrateful traitors som de är, lämna huset istället.

    (Älskar scenen i avsnittet efter när Spike kommer tillbaka och säger allt som jag ilsket sagt till TV:n under det föregående avsnittet).

    Har du sett Angel? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir verkligen tokprovocerad varje gång jag ser den scenen! Trots att de grälar sig igenom sju säsonger så gör just det mest ont av allt. Otacksamma snorungar. Men sen gör ju Spike allt bra igen, även för mig som enbart sitter i soffan och snörvlar när han säger b a r a rätt saker. :-)

      Har köpt första säsongen av Angel men av någon anledning så kommer jag inte igenom det... Blir det bättre? Hur många säsongen finns det?

      Radera
    2. Det finns fem säsonger av Angel och jag hade ganska svårt för serien i början. Det finns vissa ljusglimtar där femte säsongen är absolut bäst, kan tyvärr inte säga varför på grund av MAJOR spoiler, men i överlag så tycker jag att Angel är lite blek jämfört med Buffy (både serien och karaktären), men sevärt om man har Buffy-abstinens och inte vill börja om med Buffy från början :)

      Radera
    3. Angel känns definitivt blekare än Buffy, lite urvattnat, men jag vet inte hur mycket jag har rätt att uttala mig då jag knappt sett en säsong. Fast boxen står ju där om jag känner att abstinensen kommer. :-)

      Radera
  2. Funderar på att läsa böckerna. Vet du om de är bra, samma historia som serien osv? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet tyvärr nästan ingenting om böckerna! Har hållit i några av dem vid besök på SF-bokhandeln men aldrig låtit dem följa med till kassan. Fast det verkar inte vara exakt samma historia som i serien, det är väl snarare nya historier i samma miljö och med samma människor?

      Radera