torsdag 23 februari 2012

Operation: avsluta böckerna del 2


Känner mig fånigt stolt över att ha lyckats beta av två av fyra böcker på min lista, speciellt när jag shoppat väldigt många nya böcker på sistone. Jag vet att det inte låter som så mycket men jag är sjukt dålig på att avsluta saker och brukar i regel bryta mot alla regler jag kan, så snart jag kan (speciellt om jag satt upp dem själv). Är dessutom på sluttampen av Hunger Games, för övrigt en omläsning ursprungligen tänkt på som avslutad innan biopremiären, så då är det bara Henrietta Lacks kvar. Den sistnämnda är en otroligt viktig och tankeväckande bok och jag älskar när jag får veta mer om Henrietta själv och hennes familj men när det kommer till beskrivningar av hur celler och annat medicinskt fungerar så måste min koncentration vara på topp. Vill inte läsa utan att förstå, både boken och Henrietta förtjänar bättre. Så den ska jag avsluta i helgen, när jag fått sova ut. Och därmed har The Curious Incident of the Dog in the Night-Time fått en plats i väskan och är första pendelbok! 

Hunger Games, Suzanne Collins
Den odödliga Henrietta Lacks, Rebecca Skloot
Zombie Britannica, Thomas Emson
Horn, Joe Hill

6 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se vad du skriver om Henrietta Lacks sedan. Jag har jobbat med cellodling för ett par år sedan och funderade just på hur mycket de som inte läst cellbiologi förstår :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad spännande att jobba med cellodling! Jag kanske vet l i t e mer än genomsnittet då vi har bröstcancergenen i släkten, så vissa saker har man fått lära sig vare sig man vill eller inte. Men visst kämpar jag med att förstå allt i Henrietta Lacks, jag får läsa om och om igen.

      Radera
  2. jag har hellre en bokhylla med olästa än lästa böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det har jag med! :-) Jag måste bara bli lite bättre på att avsluta de böcker jag påbörjar istället för att hela tiden starta en ny bok.

      Radera
  3. Jag är intresserad av att läsa "Den odödliga Henrietta Lacks" och efter att ha läst 28 hp cellbiologi förra våren så borde jag kunna hänga med, hoppas jag i alla fall :)
    Såg att Läkartidningen verkar ha en artikel om boken i senaste numret. Tyckte mig se en rubrik om boken när jag hämtade tidningen i brevlådan i förmiddags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror absolut att du kommer hänga med. Mer än de flesta hur som helst. :-) Jätteroligt att den fått så mycket uppmärksamhet, att personer även utanför medicinsk forskning får veta vad HeLa-celler är och hur mycket de gjort för vetenskapen.

      Radera