fredag 16 december 2011

Blir du lönsam, lille vän?


Läste ut Jenny av Jonas Gardell igår kväll. Jag är aldrig beredd på hur mycket jag tappar andan av trilogin om Juha och Jenny, blir överraskad varje gång. Klassrumsångesten väller över mig. Fast den här tredje boken utspelar sig knappt alls i skolan utan på den sista festen innan sommarlovet före gymnasiet, samt många år senare när Juha försöker ta reda på vad som egentligen hände den där kvällen vid sjön. En mer utförlig recension kommer senare.

Och Sävbyholm var aldrig vackrare än de dagar i deras barndom då de lärde sig att vara rädda.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om de två första delarna även om de är sorgliga också. Jag har tyvärr inte läst sista delen så det kanske är dags för en omläsning där med? Plus lägga till trean. När ska man hinna läsa om när man knappt hinner läsa de nya böckerna???

    Den Jonas Gardell bok jag minns mest är "Fru Björks öden och äventyr". Stark och svart!

    detmorkatornet.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Det mörka tornet: Jag tog ner andra boken ur hyllan, bara för att kolla något som nämndes i trean, och sen var jag fast. Nu har jag nästan läst ut tvåan också. Så jag tycks gå igenom dem i helt fel ordning... :-) Håller helt med om tidsbristen, när i hela friden ska man hinna med omläsningar när man knappt hinner med de nya böckerna!?

    Fru Björk är jättefin. Gardell när han är som bäst.

    SvaraRadera