onsdag 21 december 2011

Buffy säsong fyra

(Spoilervarning)

Plockade lite förvånat fram den sista dvd-skivan ur fodralet igår kväll. Hade jag verkligen sett ännu en säsong av Buffy? Jodå, det hade jag. Lyckades till och med se det första avsnittet av säsong fem innan det blev sängdags…

  • Säsong fyra är mycket, mycket, roligare än säsongen innan. Även om det är allvar med så lyckas de klämma in fler oneliners och roliga situationer. Tror jag skrattat högt vid minst ett tillfälle per avsnitt.
  • Det finns några riktiga guldkorn i fyran. Ett av mina all time favoriter är avsnittet Hush som utspelar sig mestadels i tystnad. Aldrig tidigare har jag blivit så skrämd av en skurktyp.
  • Eller Superstar när nörden Jonathan från första sekunden är världens häftigaste och mest eftertraktade man. De avsnitten är oftast de bästa i Buffy, när allt utan förvarning bara är annorlunda och man kastas in i en alternativ verklighet. Förvirrande och roligt. En av de saker som Joss Whedon är brilliant på är att aldrig underskatta sina tittare, han drar sig inte för att vrida saker ett varv extra.
  • Precis som i säsong tre så faktiskt gillar jag vissa personer som jag tidigare var tveksam till. Då var det Cordelia, här är det Riley. Förut har jag mest suttit och väntat på att han skulle försvinna, nu tycker jag han är riktigt… mysig. Får se om det även gäller Dawn i säsong fem. Den gapiga och gnälliga lillasystern har jag haft mycket svårt för tidigare.

4 kommentarer:

  1. Miriam: Jodu, här går det undan! :-) Är jävligt less på allt som har med julen att göra och flyr lite.

    SvaraRadera
  2. Här är en till som har Buffy-maraton; vi verkar ha kommit ungefär lika långt- Igår fick vi hem disc 5 och 6 (tror jag det var) i säsong 4 :)
    Måste dock säga att jag tycker att just de avsnitten du lyfter fram är osedvanligt tråkiga, tur att smaken inte är lika! :)

    SvaraRadera
  3. Maritha: Vad roligt! :-) Visst är det fantastiskt att bara kunna sätta sig ner och plöja avsnitt efter avsnitt?
    Det är riktig tur att smaken inte är lika! Vad tråkigt allt skulle vara då. :-) Min smak har ändrats nästan alla gånger jag sett Buffy, varje gång jag ser om ser jag något nytt.

    SvaraRadera