måndag 26 december 2011

Strömavbrott

Klockan fyra i morse tog stormen Dagmar strömmen och sedan kom den inte tillbaka förrän lite mer än elva timmar senare. Till frukosten fick vi ta bilen till närmaste köpcentrum med ström för att kunna köpa kaffe och sen åkte vi hem igen och bäddade ner oss i sängen. Och jag slog upp boken Evig natt av Michelle Paver. Visst var det lite dumt att det mesta i kylskåpet fick slängas men jag måste ändå erkänna att det var ganska skönt att inte kunna slå på teven eller datorn, att dammsugning eller matlagning var uteslutet. Ostörd läsning helt enkelt.

2 kommentarer:

  1. inte behöver man väl slänga allt efter elva timmar... Kylskåp är ganska ny uppfinning, så där femtio år.... och det är ju vinter..

    SvaraRadera
  2. Hannele: När jag kom på att öppna kylskåpet efter sex timmars strömavbrott så var det rumstemperatur därinne (frysen däremot klarade sig galant) och när ytterligare fem timmar passerat så ville jag inte dricka mjölken eller äta smöret som runnit iväg. Sanningen är att jag inte hade så mycket mat där då all julmat ätits hos släktingar. :-) Men de förpackningar som var öppna slängde jag. Kom inte på att jag kunde ställa ut saker på balkongen förrän det var för sent och där var det över tio grader varmt hur som helst. Konstig vinter det här…

    SvaraRadera