torsdag 7 juni 2012

The Cabin In The Woods

Den här filmrecensionen kan jag inte hänvisa till en bokförlaga men då jag får en chans att skriva om Joss Whedon så tar jag den. Var med en vän och såg Cabin In The Woods ikväll (dock inte samma vän som jag släpade med på Hungerspelen och The Woman in Black, den vännen förtjänade en paus från de läskiga filmerna).

Just när jag trodde att jag inte kunde älska Whedon mer så gör han det fullt möjligt.




Tänk er en skräckfilm som har alla de rätta (tråkiga) ingredienserna men som egentligen ändå inte innehåller någon av dem. Där har ni Cabin in The Woods. Vi får alla de klassiska beståndsdelarna som hör till; den blonda bimbon, den ensliga stugan i skogen, sportkillen, oskulden, alla misstag de gör, plugghästen. Men samtidigt så är ingenting som man tror, världen vänds rakt upp och ner om och om igen. Visst finns det ögonblick när de smarta och hippa kommentarerna blir lite överarbetade men för det allra mesta är det bara hysteriskt Whedon-rysligt och roligt. Finalen är fantastiskt blodig och skrattframkallande (jodå, det är möjligt). Vågar inte skriva så mycket mer om historien då jag är rädd att spoila.


Speciellt imponerade Fran Kranz som Marty, till höger, han skådespelade skiten ur både hunken Chris Hemsworth och Kristen Connolly (ej med på bilden). Om du som jag älskar allt Joss Whedon någonsin satt sitt namn på så måste du gå och se den här filmen.

10 kommentarer:

  1. Åh vad avis jag blir, jag hade gärna sett den på bio men den kommer inte till oss :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad trist! Förstår att du är ledsen över det. Men du ska se att den kommer på dvd snart. :-)

      Radera
  2. Verkar vara en grymt bra film för skräckälskare. Jag får också ta och släpa med en kompis på bio (eller så väntar jag tills den kommer på DVD...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen fantastisk. :-) Hoppas du får se den snart.

      Radera
  3. Den verkar ju jätteintressant! Oh my, liksom. Jag har länkat trailern till min syster som är än mer fascinerad av läskiga filmer, men den här vill jag nog absolut se någon gång i framtiden ... (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. I och med att det är Joss Whedon så blir det mer än "bara" än skräckfilm och är man bara lite intresserad så tror jag att det räcker för att man ska få ut något bra av det.

      Radera
  4. Har längtat efter den länge, men går inte på de närmaste biograferna och jag har inget åkkort och remsa är så dyrt.. men ska försöka sno med min lillasyster och sen den så snart som möjligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du också kommer iväg snart och kan se den! Eftersom jag vet att du älskar Buffy så är jag ganska säker på att du kommer gilla den här filmen. :-) Allt är så "Whedonskt".

      Radera
  5. Ska ses, särskilt som jag nu blivit upplyst om att Fran Kranz är med - han var ju typ bäst i Dollhouse (och jag tyckte ju att Dollhouse var delvis riktigt bra och älskade Topherkaraktären)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fastnade aldrig riktigt för Dollhouse trots upprepade försök. Men nu när du säger det, han var ju med där ja! :-) Klart du ska se The Cabin In The Woods, det är i stort sett ett måste för alla Whedon-fans!

      Radera