söndag 18 september 2011

The King

Jag har, för att härma Lidl-reklamen, ett brett utbud av Stephen King. Hela hundrasju centimeter inbunda eller storpocket. Men jag siktar på att någon gång äga dem alla. Många hänger med från tonåren, sönderlästa med trasiga omslag, andra är helt nya. Tjusningen med en samling är ju att sakta leta fram den. Skulle någon komma med en komplett uppsättning och slänga på mig så skulle jag nog tacka nej. Jag vill leta på antikvariat och loppisar. I veckan insåg jag att jag inte hade Benrangel (Bag of Bones) i min samling så jag beställde den från ett antikvariat, nittionio kronor lade jag på bok och frakt sammanlagt och så tog det hela två dagar. Oslagbart. Tror jag ska ägna mer tid åt mina samlingar och använda mig av just de nätanslutna antikvariaten.

6 kommentarer:

  1. Åh va mysigt =)
    Ska helt klart samla på hans böcker också, men bara dom jag vill läsa :P

    Fin samling du har!

    SvaraRadera
  2. Vad jag vet så saknar jag egentligen bara en bok, som jag vill ha, av Stephen King, men den verkar vara osannolikt svår att få tag i. Han skrev den under pseudonymen Richard Bachman och på svenska heter den Väktarna. Om någon vill adoptera bort den så anmäler jag mig som frivillig :)

    SvaraRadera
  3. Miriam: Jag vet att du om någon förstår min samlarmani i vissa fall. Det är inte logiskt men jag vill bara ha dem a l l a. :-)

    SvaraRadera
  4. Monika: Är det den här du menar?

    http://www.bokborsen.se/Stephen+King%2C+Richard+Bachman-bok-till-salu-17819220_1.htm

    SvaraRadera
  5. Vad är det för tunna böcker som tillsammans bildar hans ansikte?

    Jag hade länge en gedigen King-samling med bara svenska förstaupplagor och några sällsynta grejer. Men jag blev av med dem i en historia vi hoppar över här. MEN saken är att jag sörjde ju det där i några år, men nu vette fan... jag är kluven till Stephen King. Han är väldigt mycket barndom för mig. Han står för några riktigt STORA läsupplevelser. Men nuförtiden är han en hjälte på fall i min värld. Hans insats och arbetskapacitet är beundransvärd. Men är han egentligen så bra? Visst, han är oändligt mycket bättre än en romanfabrik som t ex Dean Koontz, men men... kanske är det bilolyckans fel eller att han slutade missbruka. Hans senare titlar är bara skräp i mina ögon. Tyvärr. Det känns piss att skriva så om en gammal författarhjälte. Men så är det.

    SvaraRadera
  6. Swedish Zombie: Det är Den gröna milen i sex delar! :-) Önskar att fler böcker kom i sådana pendelvänliga portioner.

    King har många brister men han har ändå stått för så många av mina stora läsupplevelser, kanske inte de största men han är som en god vän. Älskar hur han ofta ger trogna läsare vinkar och blinkningar i sina böcker, referenser till tidigare verk. Jag tycker att hans senare böcker ofta är m y c k e t bättre än de tidiga. Skulle välja Duma Key och Lisey's berättelse över de flesta av de första böckerna. Visst är han fortfarande ojämn men blir ändå som helhet bättre och bättre. Jag började uppskatta honom mer när jag släppte hela "Den Store Skräckförfattaren"-grejen. (Och kan något någonsin matcha de stora läsupplevelser man hade som barn?) Han kommer aldrig att vinna Nobelpriset men man vet vad man får. Och vad jag förstår så slutade King att missbruka redan 1988 och jag tycker att han har levererat efter det.

    SvaraRadera