torsdag 29 augusti 2013

E-läsning kontra riktig bok



Under en ganska lång tid har jag delvis läst på läsplatta (visserligen en inte helt ny men fullt funktionsduglig Sony E-Reader) och i min mobil (Samsung) och jag måste säga att absolut ingenting slår en ”riktig” bok av papper: känslan av att vända blad, doften av en nytryckt exemplar eller en gammal upplaga. Av någon anledning så känns elektronisk läsning inte lika giltigt, inte lika meningsfullt, fast jag vet inte riktigt varför jag nedgraderar det på det sättet! Men jag läser elektroniskt enbart när jag inte lyckats få en fysisk bok i recensionsexemplar och jag måste erkänna att jag mer sällan faktiskt tar mig igenom hela boken då. Är det bara jag som har det här I-landsproblemet? Med tanke på hur bra det är för miljön och att man slipper släpa tegelstenar till böcker fram och tillbaka på tåg och bussar så borde jag verkligen gilla det. Men nej. Att läsa för mig innebär fortfarande prasslet av papper, en tyngd i knäet. Inte en skärm.

9 kommentarer:

  1. Jag har precis köpt en Sony e-reader och haft med mig utomlands, var förvånansvärt nöjd! Jag har alltid varit för pappersbok och i princip bojkottat e-böcker. Tills nu.
    Det går tydligen att lära även gamla hundar att sitta ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte den här gamla hunden. :-) Nej, men visst läser jag elektroniskt om jag måste, men jag måste baske mig inte GILLA det. Vid en valmöjlighet så väljer jag alltid pappersboken. Jag må vara en hopplös romantiker men jag föredrar gamla hederliga pappersböcker.

      Radera
  2. Njae, jag har inte testat någon läsplatta men har försökt läsa lite på mobilen. Men nej, jag fastnar verkligen inte för det. Det känns så platt och tråkigt. Jag behöver verkligen en "riktig" bok för att det ska gå att njuta ordentligt av läsningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med, det blir lite för platt och "o-bokigt". Hela känslan av att läsa en bok försvinner när man läser elektroniskt. Jag sneglar ständigt vilken sida jag är på - något jag inte behöver med en riktigt bok för där har jag den känslan i händerna hela tiden!

      Radera
  3. Jag älskar fortfarande pappersböcker mer än vad som är normalt och jag bär gärna hem högvis och ställer i min bokhylla men jag gillar faktiskt e-boksläsning också (på mobil, på surfplatta, på läsplatta). Rediga tegelstenar läser jag gärna som e-bok så jag slipper det där knäckande med att se att jag kommit typ ingenstans efter två timmars läsning. Böcker som visar sig riktigt bra när jag läser dem som e-bok köper jag gärna som pappersbok sen för att ha i hyllan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som förvånar mig, att jag inte gillar fördelarna med e-läsning bättre! För det finns en hel lista med bra saker, speciellt gillar jag att det är bra för miljön. Men ändå kommer jag på mig själv med att sitta och önska mig pappersböcker. Att jag hellre släpar på tunga åbäken för känslans skull.

      Radera
  4. Jag gillar också att eläsa. Smidigt när en fet, tjock bok är tung. Kör mycket i min mobil och använder appen dito. Inte alls dyra böcker där inte. Nu har jag även beställt en letto i födelsedagspresent åt mig själv och den ska bli väldigt intressant att använda att eläsa i.
    Kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar verkligen att jag kunna tycka så. Det är något med känslan, något väsentligt som saknas vid e-läsning för mig. En skärm är helt enkelt inte en bok!

      Radera
  5. Älskar riktiga böcker men efter att ha införskaffat mig en IPad i somras så gillar jag även att läsa på min padda. Införskaffade mig en läsplatta för två år sedan, men den blev bara liggande. Har laddat ner så mycket böcker på min padda från Amazon att jag har att läsa för flera år framåt. :-) Men som du skrive, inget går upp mot en vanlig bok! :-)

    SvaraRadera