fredag 30 augusti 2013

Snögloben, av Amanda Hellberg



Maja Grå är tillbaka och den här gången arbetar hon för den engelska polisen i en insatsstyrka inriktad på mordfall. När den 25:e earlen av Oxford mördas under sin bröllopsnatt kallas teamet ut till Wytham Hall mitt under en rasande snöstorm. Snart förstår Maja att det som hänt på godset har kopplingar till hennes egen sambo Jack, vars bror blev dödad för många år sedan. Men Jack är inte till så stor hjälp då han är gravt deprimerad efter händelserna i Tistelblomman och Maja får ensam försöka hantera sitt nya arbete samt den mörka stämning som omger mordfallen.

Längst ner till vänster på bokens framsida så står det: ”En Maja Grå-deckare” och där har vi nog mitt största problem med hur den här serien har utvecklats. Mer och mer frångår Hellberg det mystiska, spökerierna, och går mot renodlad kriminalroman, något jag har erkänt svårt för. Egentligen vill jag inte jämföra Snögloben mot de tidigare böckerna men det är svårt att låta bli. Styggelsen var en av de bästa debutantromanerna jag läst, det var hjärtskärande, snyggt och oerhört obehagligt. Sedan har varje följande bok gått längre och längre ifrån det konceptet och att en författare slutar skriva en typ av böcker till förmån för en annan, det finns det inte att säga så mycket om. Det får man bara acceptera. Jag måste nog bara inse att Hellbergs böcker inte längre är för mig, även om jag väldigt gärna skulle vilja att de vore det.

I övrigt så tror jag att den här boken hade vunnit på att vara längre. Vissa saker känns som att de hastas igenom, jag hade exempelvis gärna läst mer om Jack och kollegan King (som jag tycker mycket om). Delen när de var insnöade på Wytham Hall hade även den gärna fått ta mer plats med mer detaljer. Snögloben är långt ifrån en dålig bok och jag plöjde igenom den på två kvällar, för trots allt så vill jag veta hur det går för Maja och Jack. Men den lämnade inte några djupare spår och jag får se hur jag gör när nästa Maja Grå-deckare kommer ut.

6 kommentarer:

  1. Jag instämmer i allt, precis min känsla efter att ha läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ha varit mångas känsla efter den här boken. Vi är långt ifrån ensamma om tveksamheten.

      Radera
  2. Åh jag med! Håller på att knåpa ihop min rec nu och känner nästan exakt samma sak. Jag saknade skräcken så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag saknar skräcken mer och mer för varje bok! Men det är nog som sagt mitt eget fel att jag hänger mig fast vid det, för Hellberg har ju inga intentioner att skriva sådana böcker längre...

      Radera
    2. Åh jag vet faktiskt inte...jag känner att jag måste läsa nästa också för jag har en stark känsla av att den kan bli superläskig. Vi kan göra så att jag läser och sen hojtar jag till dig om den är läskig :)

      Radera