måndag 11 februari 2013

Var det bra så? av Lena Andersson

Insåg igår att Var det bra så? av Lena Andersson är årets Stockholm läser-bok så jag gick fram till bokhyllan efter frukost och plockade ner den. Sedan satte jag mig i soffan och läste med pauser för enbart tupplur och popcorn-lunch (det senare var ej godkänt av mamma när hon ringde) och jag läste tills boken tog slut. Vet att jag läste den när den kom ut 1999 och att jag gillade väldigt mycket. Även jag är uppvuxen i en förort till Stockholm, om än inte lika mycket miljonprogram som det fiktiva Stensby, hos oss var det de jugoslaviska barnen som hade egna klasser och inte de turkiska. Många av de vuxnas attityder i boken är på pricken, alltså de vuxna som mot kvällen kunde åka hem till en annan verklighet. De lärare som tyckte att vi skulle vara glada åt mångfalden medan de åkte hem till sina villor och aldrig i livet kunde tänka sig att uppfostra sina egna barn där de arbetade.

Var det bra så? berättar om Lotta som växer upp i Stensby i nordvästra Stockholm. Den berättar om hierarkier, makt och hudfärg och om den pinsamma fattigdomen som får barn att ljuga om varför de inte åker till fjällen på skidsemester på sportlovet och vad man har på sig och äter när pengarna är Helt Slut. Det är även en historia om våld, alkoholism och drömmar. En viktig bok som jag hoppas att så många som möjligt läser under det här året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar