tisdag 12 februari 2013

Förväntningar som förstör

Viss spoilervarning för boken Magikerna av Lev Grossman.

Nu när jag håller på och läser om Magikerna så tänker jag en del på vad förväntningarna gör för och emot en bok. För när jag läste ovan bok på engelska så hade jag ingen aning om att den skulle komma att kallas för "Harry Potter för vuxna" eller att bokens Fillory var en enda stor blinkning till C.S. Lewis Narnia. Jag fick upptäcka allt det där själv och kände mig, kanske inte smart, men i varje fall lite lyckligare än tidigare. Det var något som var roligt att hitta! Det irriterade inte som jag läst att många andra har upplevt. Samma sak gäller alla dessa blurbar som skriker ut att den och den boken var årets bästa läsning, helt fantastisk eller preciiiis som Twilight/Hungerspelen (om man nu går igång på dessa)! För även om man försöker hålla nere förväntningarna så lurar de trots allt någonstans i bakhuvudet. Hur ofta är böcker lika bra som blurbarna lovar? Kan de bli lika bra som ens egna förväntningar hoppas och tror på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar