lördag 15 september 2012

"...en berusande fontän av kvinnliga könshormoner"

(Psst Jonny - jag har petat in tantsnusk i din Sony E-Reader!)

Jag tänkte att jag skulle kolla in vad allt ståhej handlar om och köpte Femtio nyanser av honom av EL James som e-bok. För är det något jag inte är så är det pryd. Femtio sidor in har det dock ännu inte varit någon sexscen men jag gillar inte alls språket. Det får mig inte att känna mig det minsta förväntansfull inför det som komma skall. Enbart irriterad. Saker är skit- och mega-någonting och jag är redan hjärtligt trött på Christian Greys överjordiska attraktionsförmåga, för det räcker inte att bara upprepat skriva att någon är snygg, det får mig inte att känna det. Jag blir provocerad av hans överlägsna attityd till Anas stammande, fumlande och rodnande. Det märks alltför tydligt vilka personer karaktärerna är modellerade efter. Men jag får inte ge upp än, femtio sidor är inget att döma en bok efter så fortsättning följer.

8 kommentarer:

  1. Haha, det gör du rätt i! Men ni tycks vara många som inte tycker att den är särskilt snuskig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Hur lyckat det var får vi se när jag läst ut, men det ser ärligt talat inte så bra ut... Huvudpersonen Anastasia är ett mähä som jag vill ge en rejäl spark i röven.

      Radera
  2. Hahaha! Ja nu läste jag boken i och för sig på engelska men språket var helt väderlöst. Något som jag tänkte på var hur i hela friden man ska kunna översätta den här skiten? Jag är inte heller ett dugg pryd och jag brukar gilla erotiska böcker för tycker om att de finns, men var på gränsen till att hata den här. Ska bli roligt att läsa din recension sen :D
    Och ja, Ana är ett riktigt mähä!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag misstänkte att det inte var en översättarmiss utan att språket faktiskt är så dåligt från start. Det är så himla trist att det är mer okej med sådana missar i erotiska böcker, för jag gillar också att de genren finns. Skulle den här ha getts ut utan sexet?

      Jag hatar den inte. Än. :-) Men vi får se hur det ser ut när jag läst klart.

      Radera
    2. ÅH bra fråga. Jag tror knappast att den skulle getts ut om det inte vore för allt sex.

      Radera
    3. Det tror inte jag heller. Trist...

      Radera
  3. Haha det låter inte sådär jättebra! Jag har reserverat den på biblioteket, så får se vad jag tycker om den sen, men förväntningarna är inte direkt skyhöga ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej du. Det här är inte alls jättebra. :-) Det är nog bra att du håller nere förväntningarna. Jag vacklar mellan att tvinga mig själv att läsa ut och att bara ge upp.

      Radera