onsdag 20 juni 2018

Harry Potter - Hogwarts Mystery


Det är inte ofta jag spelar spel i mobilen, det har i ärlighetens namn blivit i stort sett bara Candy Crush, men jag var ju tvungen att prova Harry Potter Hogwarts Mystery när det släpptes i slutet av april! 


De första ryktena sade att det skulle bli en variant på Pokémon men det visade sig inte stämma alls. Hogwarts Mystery är ett rollspel där man ska ta sig igenom sju år på den berömda trollkarlsskolan, man bygger relationer och får pluspoäng när man i samtal ger de mest empatiska svaren, man går på lektioner och lär sig trollformler, tillverkar trolldrycker och kastar trollformler. Ja ni hör, allt det där man velat göra sedan man började läsa böckerna för tjugo år sedan! Jag blev insorterad i Ravenclaw och äventyret kunde börja. 


Jag håller helt med alla de som klagar på att allt går för långsamt samt att man helst ska punga ut med en halv förmögenhet för att få något som helst flow i spelet. Ens kraft tar alltid slut mitt i alla intressanta lektioner och händelser och sedan får man sitta där och vänta på att det ska fyllas på. Alternativt köpa sig vidare. Det är löjligt lätt att ruinera sig på det här. Jag hade önskat att man hade kunnat spela någon timma på kvällen; istället får man planera in väntetid och får en påminnelse om att man kan fortsätta spela när man för länge sedan lagt ifrån sig mobilen för att sova. Och spelar man inte då går tidsramen för uppdraget ut och man riskerar att misslyckas. Varje gång man spelar bör man kunna vara tillgänglig en till tre timmar framåt vilket kan vara svårt när man har ett jobb som ska skötas.


Vi får se hur länge jag står ut men än så länge hänger jag med, har precis börjat år 2 på Hogwarts och kan inte annat än njuta av att få gå på lektioner hos professor Severus Snape, ha dueller och gräl med min nemesis Merula (och tillika Draco Malfoy-kopia) samt svepa med fingret över skärmen i särskilda mönster för att kasta trollformler. Någonstans hoppas jag att tillverkarna av spelet ska släppa girigheten och göra detta till ett upplevelsespel istället för kassako. Alla Harry Potter-fans är värda det. 

3 kommentarer:

  1. Jag bestämde mig för att inte ens prova detta, just för att jag hade läst så många skriva samma sak som du om att man i det närmaste är tvungen att betala stora summor för att spelet ska gå att spela på en någorlunda nivå. Att ha in-game-köp är förstås helt okej (att göra spel kostar ju), men om de har bestämt sig för att spelet ska vara gratis så ska det GÅ att spela även utan att köpa saker hela tiden. I annat fall får ju spelet kosta en slant att köpa istället, att lura spelare och HP-fans på mer pengar än vad de skulle betalt för ett spel om det hade kostat att köpa från början, är bara fult och lågt tycker jag.

    Kan däremot berätta att det här med att det kommer ett spel som ska vara som Pokémon Go är fortfarande sant, det är ett helt annat HP-spel som jag tror kommer lanseras i november? Det heter Wizards Unite och det är Niantic som utvecklat det. Jag hoppas mer på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har i ärlighetens namn blivit bättre, allt oftare får man mer kraft för att man klarat av någon del i spelet, och därmed slipper vänta tre timmar till nästa uppdrag. Jag kan tycka att det är okej att vänta ibland, om det bara fanns något annat att göra under tiden! Att de exempelvis lade in ställen man kan gå till, saker att titta på, eller leta efter utanför huvudhistorien. För de vill ju inte att folk ska ramla igenom hela historien på två veckor och det vill i ärlighetens namn inte jag heller. Men jag håller med om att det är att lura HP-fans, kanske speciellt minderåriga som inte har samma känsla för vilka köp som är rimliga och inte. Jag spelar vidare men köper å andra sidan ingenting, som en markering. Som förmodligen går spelskaparna helt förbli...

      Vad roligt att det kommer ett till! :-) Har nu vilda förhoppningar om att det ska bli roligare och bättre.

      Radera
  2. Fattar inte varför det kommer notiser när man inte har råd att köpa notisen. Har inte listat ut hur man får böcker att betala för. Det är ett roligt spel som man fastnar i men det är ganska frustrerande samtidigt. Har bara kommit till år ett så det blir nog roligare och roligare, jag rekommenderar det om man gillar fantasy och Harry Potter filmerna.

    SvaraRadera