lördag 26 maj 2018

Folkmordet i Rwanda

Efter att ha läst Litet land av Gaël Faye så ville jag veta mer om folkmordet i Rwanda, en händelse som jag med fasa minns från mina tonår. Hur kunde nästan en miljon människor slaktas medan omvärlden gjorde absolut ingenting? De belgiska FN-soldaterna åkte hem och lämnade tutsierna att bli mördade med alltifrån machete till maskingevär. Det går inte att läsa så mycket åt gången, allt är så förtvivlat fruktansvärt men jag ska fortsätta läsa om helvetet på jorden även den här helgen, en sida i taget.





2 kommentarer:

  1. Usch ja, man tror att sådant inte skall kunna hända, men när det verkligen blev allvar svek resten av världen. Har du sett filmen Hotell Rwanda? Samma tema, och fruktansvärt bra film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte filmen på dvd för många, många år sedan. Mycket för att en av mina favoritskådespelare, Don Cheadle, har huvudrollen. Men sedan har jag aldrig sett den... Varje gång jag stått med filmen i handen så har jag tvekat, känt att jag kanske borde må bättre själv, ha en bättre utgångspunkt innan jag tittar. Förmodligen lurar jag bara mig själv.

      Radera