tisdag 23 januari 2018

Kulturkollos veckoutmaning: Året var 1968

När jag tänker på årtalet 1968 så hör jag låten Hurdy Gurdy Man av Donovan spela i huvudet. Den släpptes faktiskt exakt det årtalet. Men främst dyker låten upp för att den inleder filmen Zodiac vars handling kretsar kring den seriemördare som blev känd som The Zodiak Killer och började döda unga kvinnor och män 1968, den 20 december för att vara exakt. Spelfilmen kom dock 2007 och har bland andra Mark Ruffalo, Jake Gyllenhaal, Chloë Sevigny och en rasande fantastisk Robert Downey Jr. som en alltmer sliten reporter med alkohol- och drogproblem, i rollerna. Låten är i det närmaste psykedelisk och försätter alltid mig i en lätt förskrämd sinnesstämning då den omedelbart förflyttar mig till sextiotalets Kalifornien och den skräck som nämnda seriemördare orsakade. Filmen är två timmar och trettiosju minuter lång, under långa perioder händer ingenting och man kommer faktiskt inte fram till något bra svar i slutet, precis som i verkligheten. Fortfarande vet man inte med säkerhet vem The Zodiac Killer var. Ändå älskar jag filmen förbehållslöst och ser gärna om den någon gång om året, bara för att bli lika vettskrämd vid varje tillfälle. Det årtal jag mer än något annat borde förknippa med blomsterbarn, hippies och fri kärlek är istället bundet till en hård polismiljö, unga människor som skjuts till döds och en reporter som vägrar ge upp jakten på en mördare och förlorar sin familj och sina vänner på vägen. Det kanske är dags att se om den igen? 







6 kommentarer:

  1. jag var kär i grannpojken och läste Brott och straff (1866) av Fjodor Dostojevskij

    SvaraRadera
  2. Filmen har jag sett ett par gånger. Väldigt bra! Och Hurdy Gurdy Man kommer jag ihåg. Donovan var superbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både bra film och bra låt! Det ÄR nog dags att se om, igen.

      Radera
  3. Det är en underbar film. RDJ är kanon, men det är alla i filmen. Kanske den konstigaste seriemördaren i modern tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är många bra skådespelare med i Zodiac! Men just den alltmer nedgångna karaktären som Robert Downey Jr. spelar har satt sig i mig. Han gör det så j*vla bra!

      Radera