lördag 11 maj 2013

Junot Díaz i Boklördag

Jag både älskade och hade svårt för Oscar Waos korta förunderliga liv men mest gillade jag den nog ändå. Nu har Junot Díaz kommit med en ny bok: Det är så du förlorar henne (fantastisk titel!) och jag är väldigt nyfiken. Noterar den genast på önskelistan. Några citat ur artikeln i DN's Boklördag:

"- Jag har aldrig varit bekväm med att jag förväntades vara antingen dominikansk eller amerikansk. Jag trivs utmärkt med att vara båda och det verkar göra människor besvikna - de vill att det ska vara ett besvärligt motsatsförhållande. Det är ett uttryck för människors längtan efter förenkling."

" (---) Män har ofta inga problem med att säga att de gillar porr och stora bröst, men den stora frågan är hur det slukar och avhumaniserar dig. Jag är inte intresserad av din porrsamling om du inte kan berätta, i detalj, hur den hindrar dig från att vara en hel människa."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar