måndag 23 april 2012

Fallet Vincent Franke, av Christoffer Carlsson

Vincent Franke är en man vars liv kretsar kring morfin, han både använder det själv och säljer vidare. De två viktigaste punkterna i hans värld är en lägenhet i Björkhagen utanför Stockholm samt en postbox i City där han förvarar sitt knark. När boken börjar har han just återvänt till sin lägenhet efter att ha suttit häktad i två veckor och då de fjorton dagarna inneburit en ofrivillig avgiftning börjar han genast ta morfin igen. Lägenheten är uppochnervänd efter polisens husrannsakan men Vincent får snabbt annat än städning att tänka på. Mycket snart finns det en ung kvinna, Maria, där i hans förortsetta. Vincent får veta att han ska hålla ett öga på henne och inte låta henne rymma iväg och han lyckas ganska bra. Men sen försvinner hon lika fort som hon dök upp och Vincent börjar leta efter henne, till stort förtret för de som styr den undre världen av knark, rån, våld och human trafficing.

Jag började läsa den här boken helt utan några förväntningar. Fick den i en goodiebag efter Let's Dance och trots att jag hört talas om den tidigare och blev extremt glad över att hitta den mitt bland glansiga damtidningar, smink och Vitaminvatten (boken var det tveklöst bästa i hela påsen!) så lyckades jag vara ganska nollställd när jag började läsa. Och jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Det var väldigt lätt att falla ner i Vincents värld, ett så mycket skitigare och mer våldsamt Stockholm än jag är van vid. Allt det där som har pågått i skymundan eller som mest i ögonvrån i tunnelbanan, i portar man passerat eller bussterminalen vid Gullmarsplan, blev här helt synligt. Om det är trovärdigt eller inte har jag svårt att svara på men det känns faktiskt mindre viktigt, jag trodde åtminstone på det när jag läste. (Men då författaren läste till kriminolog när han skrev boken så misstänker jag att allt är tillförlitligt beskrivet.) Det är väldigt våldsamt men aldrig utan konsekvenser och det värsta våldet är det som inte beskrivs detaljerat utan det som enbart hintas. Jag tycker väldigt mycket om de delarna som beskriver Vincents barndom och hans urusla relation till sin pappa, hur morfinberoendet startade. Det är en historia om hur våld och missbruk vandrar neråt i generationer. En riktigt bra bok.

Vill dock lägga in en varning för de som, liksom jag, är känslig för när katter råkar illa ut. Så fort kissen Elsa dyker upp i historien, bläddra ett par sidor framåt innan du läser vidare. Okej?

2 kommentarer:

  1. Sv: Joo många som säger det så längtar tills jag kan sätta igång med den :)
    Kissens blick är mer "ska jag döda dig nu eller sen" men annars är han bra söt ibland ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, är inte det alla katters ständiga blick när kameran kommer fram? :-)

      Radera