fredag 7 december 2018

Fredagstips: Trollvinter av Tove Jansson


Vi brukar påminna varandra under den här tiden på året, jag och Helena på Fiktiviteter, om trösten i att läsa Trollvinter av Tove Jansson. Den här gången tog jag även till mig rådet att lyssna på boken, med uppläsning av Mark Levengood, vilket gav berättelsen ytterligare en dimension även om jag kan sakna att inte ha den fysiska boken med de fina bilderna framför mig. För det är bilder att drunkna och försvinna i. 

Den här tiden på året, ja. Jag vet att jag trampar på många tår när jag säger att jag avskyr julen, att jag bara vill att det ska vara över, samtidigt som jag i skrivande stund vet att jag bara är i början av eländet. Just nu är jag stursk. Det här går ju bra! Såå jobbigt är det inte. Samtidigt som det i bakhuvudet rullar en röst som säger att jag kommer vara gråtfärdig när den tjugonde närmar sig. Jaja, jag kanske får lyssna ännu en gång på Trollvinter om någon vecka eller två. För jag behöver verkligen det där snarstuckna och ensamma Mumintrollet när det känns som att hela världen är emot mig.





Too-ticki. En av Mumindalens mest sympatiska karaktärer. Baserad på Tove Janssons livskamrat Tuulikki Pietilä.

2 kommentarer:

  1. Jag vet inte hur Levengoods inläsning är, men Tove Janssons egen inläsning är mer än fantastisk. Har Ganska nyligen lyssnat på trollvinter och skall lyssna på det osynliga barnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove Janssons inläsning har jag också hört och den är verkligen fantastisk! Tänkte att det vore kul med någon ny dimension på historien. :-)

      Kommer nog fortsätta lyssna på historierna om Mumindalen.

      Radera