måndag 3 december 2018

Books on the tub


Jag brukar försöka undvika City under helgerna men i lördags blev det ändå så att jag befann mig vid Östermalmstorgs tunnelbana på förmiddagen. Och där, på ett konstverk vid uppgången mot Stureplan låg ett tjugotal exemplar av Hur du gör slut med mobilen av Catherine Price, i några prydliga högar. På alla satt ett klistermärke som löd Books on the tub och förklaringen:

Ta den här boken med dig. Läs den, sen lämna tillbaka den i tunnelbanan för någon annan att läsa!

En sådan fantastisk idé! Jag älskar återbruk, att vi försöker motverka ett slit-och-släng-samhälle, samt att tunnelbanan blir till ett enda stort bokbytar-system på räls. Jag kommer att hålla koll på ett helt annat sätt än tidigare, vara mer uppmärksam på vad som ligger i vagnar och på stationer. Ser fram emot att efter läsning få lämna tillbaka den här boken på ett bra ställe!



4 kommentarer:

  1. Vad kul! Finns en facebook-grupp som gör liknande, lägger böcker runt om i Sverige där de uppmanar den som hittar att läsa och sedan ge vidare! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då jag inte har Facebook har det gått mig förbi, men det är verkligen en jättefin idé! :-)

      Radera