lördag 26 april 2014

Fyren mellan haven, av M.L. Stedman

Efter första världskriget återvänder Tom Sherbourne till Australien där han börjar arbeta som fyrvaktare på den avlägsna ön Janus Rock. Han gifter sig med Isabel och tillsammans startar de ett liv avskilda från resten av världen. Men barnen som de hoppats skulle komma uteblir. Isabel blir gravid men lyckas aldrig fullfölja graviditeterna, missfallen avlöser varandra. Tom tycker att ett liv med bara Isabel är ett fullgott liv men Isabel förstår inte hur hon ska kunna leva utan en son eller dotter. Så när en liten båt en vårmorgon driver i land på ön och visar sig innehålla en död man och ett levande spädbarn är de inte helt ense om hur de ska göra. Den ansvarsfulle Tom vill genast rapportera allt till fastlandet medan Isabel övertalar honom att behålla den lilla flickan. Hon ser det som Guds vilja, att han har givit henne det hennes kropp inte kunde. En liten lögn följer på en annan och snart är de så intrasslade att de inte kan ta sig ur. Flickan växer upp som deras dotter och det är först efter några år som de förstår vidden av sina handlingar. För i den lilla staden på fastlandet finns en kvinna vars liv slagits i spillror och som fortfarande letar efter sin försvunna man och barn.

Jag ska erkänna att jag hade vissa fördomar när jag började läsa den här boken. Den beskrivs som en bok om rätt och fel och som en "hjärtskärande berättelse om längtan och saknad". Det vill säga inte alls min kopp te. Och visst blir jag arg på både Tom och Isabel under historiens gång, de gör ju fel hela tiden! Men någonstans på vägen så började jag ändå bry mig om karaktärerna och mer än någon annan så bryr jag mig om den lilla flickan. Hennes öde är på riktigt tårframkallande. Fyren mellan haven är ingen litterär tungviktare men fanns ändå i mina tankar några dagar efter fullbordad läsning. Den passar förmodligen utmärkt som lättsmält strandbok i sommar.

Stort tack till Booked för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar