fredag 16 mars 2018

Så mycket hat och mörker

Jag lyssnar på Det svenska hatet av Gellert Tamas samtidigt som jag läser Pestens år av Magnus Västerbro samt 1793 av Niklas Natt och Dag. Den förstnämnda handlar om relativt nya händelser, än så länge har författaren inte tagit mig längre tillbaka än andra världskriget, men åh vad tungt det är. Det är trots allt totalt tjugo timmar rått och mörkt hat, så ibland klarar jag inte mer än en timme i taget. På kvällarna alternerar jag de två fysiska böckerna från 1700-talets Sverige. Pestens år är inte skönlitteratur men känns ofta som det; boken är en beskrivning av hur pesten dödade halva Stockholms befolkning under 1710. Den andra boken om samma århundrade, 1793, utspelar sig såklart just det året och är den hyllade och prisade deckaren om fyra fiktiva personer, även de från huvudstaden. Dessa två böcker är också oerhört utmattande, för allt är så sorgligt, fattigt och tröstlöst. Jag börjar förstå varför människor under den här tiden söp som de gjorde, för hur skulle man annars stå ut? Många kunde inte göra rätt hur de än försökte. Sammanfattningsvis så kommer alla de här tre böckerna ta tid att ta sig igenom. Kanske måste jag lätta upp stämningen med något ur en helt annan genre under tiden? Något lättsamt och fantasy känns lämpligt, förslag mottages tacksamt.

Annars blir det Harry Potter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar