tisdag 21 november 2017

Kulturkollos veckoutmaning: bästa och sämsta filmatiseringarna

Kulturkollo ber om böcker som gjorts till film och tv vilket är en fullkomlig guldgruva av material! Vi börjar med två bra och avslutar med en usel.

TV-serien som gjordes med Margaret Atwoods bok The Handmaid's Tale som förlaga måste absolut tas upp här. Läs gärna min recension av både bok och serie här. Det är det absolut läskigaste jag har sett och läst på mycket länge, mer obehagligt än alla spöken, zombier och monster, för det handlar om indragna rättigheter för kvinnor. Det som händer huvudpersonen gör mig iskall av skräck. När boken kom för trettio år sedan var det nog inte många som trodde att världen skulle kunna svänga tillbaka till ett sådant totalitärt synsätt så snabbt, men nu känns det tyvärr inte så långt borta längre. Så: vansinnigt bra och samtidigt djupt obehagligt. 



Vi fortsätter med bra filmatiseringar och mer Margaret Atwood. För man har även gjort TV-serie av boken Alias Grace. Det bygger på en verklig historia om pigan Grace Marks som dömdes för dubbelmord i mitten av artonhundratalet. Men hur skyldig var hon? En psykolog börjar besöka Grace i fängelset för att se om han kan göra något åt hennes förmodade minnesförlust. Det är givetvis en gastkramande historia om två människor som blev dödade men mer än något annat så är det ett feministiskt manifest. Som det mesta som kommer från Atwoods penna. Oerhört detaljerat får man fruktansvärda beskrivningar av hur verkligheten för unga fattiga kvinnor kunde te sig, hur oskyddade de var. En oönskad graviditet var ofta en dödsdom. Återigen: otroligt läskigt och fantastiskt bra.



Sedan något dåligt då. Jag gillade boken men filmatiseringen av Christopher Paolinis Eragon är fruktansvärt dålig. En väldigt omfattande berättelse har klämts in på två futtiga timmar och det som gick förlorat i bakgrundshistoria löste man genom att i början av filmen låta en allvetande röst snabbt berätta "ikapp". Många av scenerna känns sedan som raka plagiat av sådant man sett förut och de fantastiska skådespelarna Jeremy Irons och John Malkovich är inte i närheten av vad de kan vara. Det enda som är riktigt bra är den animerade draken Saphira, vilket inte räcker för en hel filmupplevelse. Tummen ner.




12 kommentarer:

  1. Eragon-filmatiseringen är verkligen hemsk. Det är ju så mycket som skiljer de olika versionerna åt att det är helt otroligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kunde de köra över Paolini för att han var väldans ung? Fanns det verkligen ingen som på riktigt brydde sig om ursprungshistorien? Tråkigt att de inte tog bättre hand om boken.

      Radera
  2. Jag måste nog orka för att kunna ta mig igenom A Handmaid's Tale och Alias Grace. Det känns som de kräver 100% hjärna, alltså inte stresshjärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är väldigt krävande, båda serierna. Det är tungt att uppleva så mycket orättvisa och mörka saker så jag förstår precis!

      Radera
  3. Atwood-filmatiseringarna har de verkligen lyckats riktigt, riktigt bra med. Gillade båda, även om jag blev förvånad hur mycket den filmade Handmaid's Tale skiljde sig från boken - och att jag ändå gillade, till och med att den "fyllde ut" sådant som man inte fick veta så mycket om i boken.

    Och måste ju hålla med om Eragon. Hu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Margaret Atwood var "supervising producer" under arbetet med TV-serien A Handmaid's Tale så man kan faktiskt vara helt säker på att allt som hände (men inte var med i boken) ändå var i linje med berättelsen och med hennes godkännande. De var självklart tvungna att modernisera en del men det gjordes ändå på ett fint sätt, känner jag.

      Radera
  4. Jag har inte sett någon av dina filmatiseringar, men har i alla fall Alias Grace i min lista på Netflix

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra där! Alias Grace är oerhört bra.

      Radera
  5. Jag har inte sett vare sig The Handmaid's Tale eller Alias Grace, men om de finns på en streamingtjänst nära mig så kommer jag nog att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg Handmaid's Tale på HBO Nordic men jag vet inte om den numera finns på flera ställen. Alias Grace ligger just nu på Netflix!

      Radera
  6. Har varken sett eller läst någon av de här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du något att se fram emot! Åtminstone i de flesta fallen.

      Radera