måndag 16 januari 2017

Jag har varit i Hogsmeade och Diagon Alley, samt åkt Hogwarts Express!

Har precis kommit hem från en elva dagars resa till Orlando, Florida. Givetvis besökte vi en av Disney World-parkerna, Kennedy Space Center och Sea World men det som slog allt det tidigare nämnda var Universal Studios och Islands of Adventure. Vi köpte tvådagarsbiljetter med express-pass (för att slippa stå så mycket i kö) och det kostade mer pengar än vi någonsin kunnat drömma om för två vuxna och två elvaåringar. Men det var värt det, oj, vad det var värt det! För där finns helt otroliga Harry Potter-världar uppbyggda. Då vi började på Islands of Adventure kom vi först till Hogwarts vari de har placerat en ride som heter Harry Potter and the Forbidden Journey, en interaktiv åktur där man får följa med på "kvast" i och runt slottet, mycket välgjort och kittel i magen. Strax nedanför slottet ligger trollkarlsbyn Hogsmeade, klädd i vinterskrud, med många av de välkända ställen man läst om i böckerna och sett på filmerna. 




Sedan gick man till stationen för att ta Hogwarts Express till Londons King's Cross! Jag upprepar: man fick ta ett riktigt tåg som åker över till park nummer två, Universal Studios, där man kliver av på ett fiktivt King's Cross och kan gå rakt in på Diagon Alley. Både jag och mina bonusbarn köpte snordyra Harry Potter-kappor samt sprang in och ut i alla affärer som erbjuder alltifrån gosedjur, godis, glass, butter beer och trollstavar. Högst uppe på Gringotts bank sitter den drake som Harry, Hermione och Ron hjälper att fly i en av de senare böckerna. Inne i Gringotts finns en ride som heter The Escape From Gringotts och är delvis interaktiv men man åker i vagnar som går på räls igenom hela historien. Förmodligen den mest fantastiska åkturen jag varit med om. Nej, stryk "förmodligen", det ÄR den bästa åkturen jag varit med om.







Lånad video för att visa hur det ser ut när draken sprutar eld var tionde minut!



Som alltid när jag gör sådant här så förstår jag inte hur jag ska kunna gå tillbaka till att leva i den riktiga världen. Den är ju så tråkig! Jag vill bara sitta hemma och läsa om böckerna, se filmerna tills dvd-skivorna är utnötta. Men nu gäller det att jobba vidare så att vi kan spara ihop pengar till nästa äventyr.

2 kommentarer:

  1. Åååhhh, jag är sååå avis på dig just nu!! Vill verkligen åka dit!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var helt fantastiskt! Jag var inte riktigt beredd på hur underbart det skulle vara. Hoppas du också tar dig dit snart. :-)

      Radera