onsdag 26 november 2014

Nidstången, av Åsa Larsson, Ingela Korsell och Henrik Jonsson

Bröderna Alrik och Viggo bor hos en fosterfamilj i Mariefred då deras mamma är alkoholiserad och inte kan ta hand om dem. Extraföräldrarna Laylah och Anders är toppen men killarna kan ändå inte låta bli att tvivla på att allt ska bli bra. I skolan finns ett killgäng som gärna bråkar och som om det inte vore nog med det så har konstiga saker börjat hända i den lilla staden. Onda krafter har vaknat och försöker ta över det hemliga, magiska biblioteket som vaktas av Estrid och Magnar. Det verkar som om Alrik och Viggo är väntade och utvalda att hjälpa till i försvaret av biblioteket men hur ska två pojkar kunna slåss mot mörkrets makter?

Det här var helt fantastiskt bra! Jag hade inga förväntningar på att bli skrämd på riktigt men det hände lite otippat i den här boken för barn. Pojkarna Alrik och Viggo är fint beskrivna och speciellt gillar jag det där rastlösa som finns i barn, hur allt måste ske nu eller inte alls. Men även det där när somligt bara händer, utan att man riktigt vet hur det gick till. Som när saker som inte tillhör dig plötsligt kan hamna i din ficka. Sidorna med illustrationer är mörka och underbara, jag gillar verkligen uppdelningen mellan text och bild. Kanske är det aningens för läskigt för de yngsta i målgruppen (9 - 12 år) eller så är det bara jag som blivit vuxen och mesig. Helt lysande är det helt klart.

4 kommentarer:

  1. Jag gillade den också :) Och ryckte till ibland trots mina 26 år, speciellt av några av illustrationerna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var den fin! :-) Illustrationerna var underbart mörka och hela berättelsen visade på en tilltro till barns intelligens, man blev aldrig skriven på näsan.

      Radera
  2. Otroligt bra bok! Älskar att de använder mytologitema i en spökbok för 9-12 :) Och att det kommer fler böcker i serien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En riktigt bra spökbok för åldrarna 9 - 12! :-) Jag har redan börjat på bok nummer två.

      Radera