måndag 11 augusti 2014

Om jag stannar, av Gayle Forman

Mia är med om en bilolycka som omedelbart dödar hennes föräldrar men lämnar henne själv och lillebror svävande mellan liv och död. När hon ligger medvetslös i sin sjukhussäng tänker hon tillbaka på pojkvännen Adam, bästa kompisen Kim och självklart sin familj. Hon följer läkarnas och sjuksköterskornas arbete för att hålla henne vid liv men vet inte riktigt om hon vill stanna kvar och anar att hon har en valmöjlighet i den frågan. Är livet värt att leva även om man måste göra det med mer smärta än man tror att man står ut med?

Om jag stannar är en bok om döden och om livet, när det är som allra bäst och värst. Och det är riktigt, riktigt bra. Boken är fylld av fantastiska karaktärer som jag tror på hela vägen, till exempel så fullkomligt älskar jag Mias föräldrar. Det är trovärdigt, fint och sorgligt men ibland glimtar det även till med lite humor. Det är en bok där jag förstår varför människorna reagerar och agerar som de gör, även om jag inte tycker att de gör rätt. 

En mycket finare recension av den här boken hittar du hos Fiktiviteter, gå genast dit och läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar