tisdag 27 mars 2012

Reaktioner på Hunger Games som jag inte förväntat mig

Läser en artikel som jag hittade länk till hos Glory Box (tack Johan!) och blir lite stum. Titeln är Racist Hunger Games Fans Are Very Disappointed och berättar om fans som går bananas över att Cinna, Rue och Thresh spelas av svarta skådespelare. Jag har så mycket att säga att men det som kommer ur mig just nu är: ............

Jag har i allmänhet svårt att föreställa mig ansikten och kroppar på de karaktärer jag läser om, jag tänker inte så mycket på det. (Jag tittar faktiskt inte ens så mycket på de ansikten som finns runtomkring mig dagligen.) Det blir till en fördel när böckerna senare blir film och jag inte har en egen bild att jämföra med och bli besviken av. När det gäller Hungerspelen så hade jag ärligt talat inte en tanke på vilken hudfärg alla karaktärerna hade eftersom det mesta av sådan beskrivning går rakt över mitt huvud. Och det gör mig fruktansvärt ledsen att läsa om somligas reaktioner. Eller ska vi bli glada över att de med rasistisk åskådning inte gillar Hungerspelen?

6 kommentarer:

  1. Folk är idioter som bryr sig.
    Hade faktiskt i tanken att Tresh var mörk, men inte att Rue och Cinna var det dock, men folk borde bry sig mindre om hudfärg, dvs inte alls och kolla på skådespelar insatserna och historien kring filmen istället! Har dock inte sett filmen än men håller på med sista boken nu och längtar tills jag får se filmen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen, det finns så mycket annat att diskutera kring filmen! Viktigare saker som faktiskt betyder något.

      Förstår att du längtar! :-) Jag håller på att läsa om tvåan och lär väl ge mig på trean (igen) om ca sextio sidor.

      Radera
  2. Jag blir lite stum faktiskt. Förstår inte riktigt hur vissa människor tänker. Själv föreställde jag mig både Tresh och Rue som mörkhyade eftersom att de beskrivs så i boken, men såg en annan Katniss framför mig, ganska mycket annorlunda - men det spelar ju ingen som helst roll, man kan ju inte kräva att produktionen ska uppfylla enskilda personers föreställningar om karaktärernas utseende. Speciellt inte när de faktiskt följer bokens beskrivning av deras utseende. Ibland tror man att botten är nådd men så blir man ständigt förundrad igen över människors idioti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir stum och chockad över människors idioti. Visst kan man som du säger ha en idé om hur en person ska se ut, och det kan till och med irritera när ens egen bild inte överensstämmer med filmmakarnas, men när man gnäller om ras... Jag borde verkligen kunna uttrycka mig bättre om det här men jag blir mest ledsen.

      Radera