tisdag 11 januari 2011

Låt de gamla drömmarna dö - novellen

I John Ajvide Lindqvists senaste bok finns hans Sommarprat från 2006, ett antal noveller och lite andra texter samlade. Den novell som fått ge boken sitt namn, Låt de gamla drömmarna dö, är en epilog till Låt den rätte komma in. Jag försökte att inte slänga mig över den det första jag gjorde.
     Gick sådär.
     Det blev inte lika starkt som när jag läste Låt den rätte komma in första gången. För det går inte. Den upplevelsen var så unik att det inte kan replikeras, once in a lifetime. Vad man än förväntar sig av den här novellen så tror jag inte att man får det, bilden av ett vintermörkt Blackeberg är för inpräntad på allas näthinnor. Så just därför:



En bild från filmen. Håll fast vid kylan, de bleka barnen och snön. Läsningen kommer bli så mycket bättre då, även om det är exakt vad du inte får. Förstaupplevelsen av Låt den rätte… står i vägen för njutningen av epilogen, men när novellens slut kommer så är det med ett välbekant rys. Det är vad man inte får som gör det hela så genialiskt bra. För det man vill ha och längtar efter är långt ifrån alltid det man behöver.
     Mer tänker jag inte berätta.

5 kommentarer:

  1. provar igen...
    "anonymt" verkar bra
    /Snowflake

    SvaraRadera
  2. ja, nu funkar det!

    Kommer du ihåg om Eli måste be någon "säg att jag får komma in" när hon ska in till badhuset? Jag trodde att dte var så i slutet, men det kom aldrig när jag såg om filmen på tv i helgen, så jag kanske blandar ihop saker.

    SvaraRadera
  3. Hej Snowflake!

    Nej du, det minns jag inte.. Tyvärr. Men om det följer Buffy-mytologin så är badhuset en officiell byggnad och till den behöver vampyrer inget tillstånd för att komma in. Det gäller bara människors hem. Fast ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag att det kan vara så i boken.

    SvaraRadera
  4. Ja, i boken ber Eli en av mobbarna (glömt namnet nu) att "släppa in" henne. :)

    SvaraRadera
  5. Hej PatrikD! Tack för klargörandet. :-) Tänk vad fort man (jag) glömmer..

    SvaraRadera