Jag har inte läst så mycket dramatik tidigare men min skrivarkurs förde nyligen in mig på den vägen.
Att jag valde den här boken (som
faktiskt innehåller tre av Stridsbergs pjäser) var för att det var den enda boken
med dramatik på Nacka stadsbibliotek som inte kändes uråldrig. I övrigt så fanns där extremt slitna exemplar av Shakespeare och Strindberg som jag knappt ville
ta i, än mindre läsa. Det är inte mindre än
fjorton karaktärer med i den här pjäsen. Det är ärligt talat lite för många för
att jag skulle kunna hålla isär dem för en rättvis läsning. I början satt jag
hela tiden och bläddrade till slutet där det finns en beskrivning av alla personerna,
vilka de är och vilken koppling de har till varandra (om någon) — men det var
först när jag släppte på det som läsningen tog fart på riktigt. För det kändes
inte jätteviktigt att veta exakt vem som sade vad. Som så ofta med Sara
Stridsberg så är det själva orden som är betydelsefulla, deras klang. Precis som i hennes böcker så är det ofta rått, naket och hjärtskärande.
Hon styr inte undan från det som är obehagligt. Allt utspelar sig när Beckomberga
håller på att stänga, när alla sjuka skulle slussas ut i samhället,
mentalsjukhusen stängdes. En av karaktärerna är den sista patienten som skrivs
ut. Men somliga av de anhöriga som kommer dit för besök, har ingen kvar att besöka.
De liksom talar med personer som gått bort för länge sedan, de talar med
spöken. Kommer dit för att minnas. Då och då stöter man på scenanvisningar som: ”En
bit bort sitter hans mamma, Anna. Hon har en tung hårknut i nacken och en enkel
kappa och lågskor. Hon är yngre än sin son.” Alla röker, super och
knarkar. Stridsberg är en av de bästa på att gestalta missbrukarna, de psykiskt
sjuka, mördarna. De som finns allra längst ner i samhället. Hon får språket att brinna
till med några få ord, det ser så enkelt ut! Om man läst hennes romaner så känner
man igen typerna av text, formuleringarna. Hon har en förmåga att beskriva olyckliga,
sjuka, missbrukande och ibland våldsamma människor på ett sätt som gör att man
förstår dem. Man måste inte alltid tycka om dem, men man förstår dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar