tisdag 2 april 2019

Kulturkollos veckoutmaning: Om jag säger Tyskland, så säger du...?


En tysk bok/författare

Som vanligt tipsar jag om om Högläsaren av Bernhard Schlink, läs gärna mina inlägg om boken här och här.

En tysk film/regissör

Himmel över Berlin, med nyligen bortgångna Bruno Ganz. Gissar att jag inte kommer vara ensam om att nämna den här filmen men så är den också oerhört drömsk, vemodig och vacker. Den är faktiskt nästintill obeskrivbar, inte för att berättelsen är svår på något sätt, utan för att den nästan enbart består av känslor. För mig, kanske jag ska lägga till. Det handlar om hur man är människa, vad som gör livet värt att leva. För vill man leva i all oändlighet om det också betyder att man aldrig får röra vid någon, aldrig får älska?

Ett tyskt musikstycke/låt och/eller kompositör/artist

There can be only one! Rammstein. Som precis har släppt låten Deutschland från det kommande nya albumet. Självklart har videon varit uppmärksammad på grund av kontroverser, såsom det i stort sett alltid är med det här bandet. De har blandat in många händelser ur Tysklands blodiga historia och det som gjort somliga upprörda är scenerna från ett koncentrationsläger. Se videon på egen risk. Jag ser oerhört mycket fram emot att få se dem live i Stockholm i sommar, för en konsert med Rammstein är lika mycket skådespel som musikframträdande. 



10 kommentarer:

  1. jag är dålig på tysk musik, tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kanske inget jag skulle lyssna eller se med barnbarnen

      Radera
    2. Rammstein är ett tyskt industrimetalband som kanske inte riktigt representerar tysk musik i övrigt... Men gillar man lite hårdare rock så rekommenderar jag varmt.

      Radera
  2. Älskade "himmel över Berlin" när det begav sig, men när jag försökte se om den strax efter att Bruno Ganz gått bort, gav jag upp efter en halvtimme. Så besviken! Oklart på vad: på filmen eller på mig själv? Tål att tänkas på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland håller inte gamla favoriter, tyvärr! Ofta för att man själv har förändrats, för filmen är ju den samma. :-) Jag har inte sett Himmel över Berlin på många år och kanske låter jag den vara där den är, i mitt minne.

      Radera
  3. En mycket märkligt video minst sagt. Men jag gillade låten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Melodin jag valde var av ett helt annat slag :D
      https://skrivrobert.blogspot.com/2019/04/veckoutmaning-tyskland.html

      Radera
    2. Rammstein gillar att provocera och det bästa brukar vara att inte låta sig bli just provocerad. Men musiken är jättebra!

      Radera
  4. "Högläsaren" blir jag nyfiken på, tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är på riktigt jättefin. Jag tipsar ofta om den men har nu inte läst den på länge, kanske är dags igen.

      Radera