lördag 13 oktober 2018

TV-serielördag - A Discovery of Witches


Jag har nu sett fyra avsnitt av HBO's A Discovery of Witches och vet ärligt talat inte riktigt vad jag ska tycka. Visst kommer jag fortsätta med fler avsnitt allteftersom de släpps (det femte kommer idag) men hur länge kommer det faktiskt vara titt-värdigt? De magiska delarna är fantastiska, liksom det som handlar om Bodleian Library i Oxford, slottsmiljön i Frankrike och hela känslan av ett samhälle med häxor, demoner och vampyrer. Det är så mycket som är rätt. Blinkningar till andra filmer och serier om det övernaturliga. Men. Jag får hela tiden en obehaglig Fifty Shades of Grey-vibe och den har jag svårt att förklara. Seriens Diana är dock långt ifrån den bokens huvudperson Ana. För Diana förklarar hela tiden att hon vill göra sina egna val och ta sina egna beslut, trots att Matthew gärna försöker vara överbeskyddande på ett "charmigt" medeltida sätt. Jag tror att problemet ligger i att jag tycker att Den Storslagna Kärlekshistorien inte är trovärdig. Eller, den växlar mellan att vara hyfsat fin och ganska outhärdlig. Det blir så fel när de måste berätta för oss hur storslaget kära huvudpersonerna är, istället för att det visas och gestaltas. Men givetvis har jag köpt boken allt bygger på för att se om det är bättre där!



2 kommentarer:

  1. Tyvärr är det inte bättre i boken. Har läst hela serien. Jag fick hela tiden Edward och Twilightvibbar av boken. Tycker att tv-serien funkar mycket bättre. Men känner som du att det är något som skaver. Kommer att se vidare i serien för att se hur de löser saker och ting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans då! Har läst ett femtiotal sidor i första boken och tycker än så länge att det känns okej, kanske för att Matthew ännu inte varit med så mycket... Ska dock göra mitt bästa för att läsa ut.

      Radera