måndag 27 juni 2016

The Spook's Apprentice, av Joseph Delaney

Tolvåriga Tom Ward är den sjunde sonen till en sjunde son och därmed lämpad att bli Väktare (Spook på engelska). Han blir lärling till John Gregory som har varit traktens Väktare i många år och av honom får han lära sig hur man tampas med spöken, häxor och boggartar. En speciellt elak häxa finns på Väktarens mark, levande begravd upp och ner. Tom får noggranna instruktioner att aldrig närma sig det stället men så träffar han Alice och allt går givetvis åt pipan. 

Det här var min första ljudbok på mycket länge och när jag valde den visste jag inte att det även är den första i en serie om tretton böcker skrivna av Joseph Delaney. Jag vet inte om jag kommer ta mig igenom allihopa även om jag är sugen på att fortsätta med åtminstone någon till. Jamie Glover gör en väldigt engagerad uppläsning och det var lätt att börja känna för den ensamma ynglingen som inte tycker att han riktigt passar in någonstans. Historien är mörk och kuslig. Författaren tvekar inte en sekund inför mörkret utan kliver rakt in i det, inte helt självklart i ungdomsböcker. Men trots allt det hemska så är ändå den bestående känslan hopp. Så riktigt fin fantasy som passar även för vuxna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar