torsdag 20 december 2012

Under tiden, av Stefan Casta

Under tiden består av två parallella berättelser. Den ena följer pojken Li Li som lever i en medeltidsliknande period med sin mormor. Det är svält och missväxt, sjukdomar tar kål på de utmattade människorna. En dag när Li Li sitter i hamnen och fiskar så hittar han en flaskpost som består av tre underliga teckningar. Den andra berättelsen är en fortsättning på det som hände i boken Den gröna cirkeln. Barnen och ungdomarna som var med om den naturkatastrofen och blev bortspolade i jättevågorna har nu fått tillskott av ett nyfött barn och när de hittar tre öar så bestämmer de sig för att bli bofasta där. Men visst är det något underligt med deras nya hem? I vattnet nedanför den ena ön ligger ett gammeldags skepp helt orört på botten. Och för att citera författaren själv:

”På gränsen mellan mardröm och verklighet, mellan medeltiden och framtiden. Under tiden, kort sagt.”

Precis som den första boken, Den gröna cirkeln, så gav den här boken mig mardrömmar. Bokstavligt talat. Det är något så extremt obehagligt med det drömska och osäkra. Sen dessa unga människor som oftast får klara sig själva, det är hjärteknipande. Man får inte så jättemånga svar på sina frågor, ens i slutet av boken, men jag tycker inte det gör så mycket. Det är spännande, läskigt och fint. Men mest läskigt. Riktigt läskigt. Tror inte jag har de rätta nerverna för ungdomsböcker längre.


Stort tack till Opal förlag för recensionsexemplaret!

4 kommentarer:

  1. Fick den som julpresent från Opal med så ska läsa den nån gång under lovet =)

    SvaraRadera
  2. Jag har precis läst ut den här, gillade den också med vissa små förbehåll. Jag var lite förvirrad emellanåt, kom på att jag nog borde läst Den gröna cirkeln först ändå. Är den lika bra?

    Recenserar den nog imorgon hos mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den Gröna Cirkeln väldigt mycket och den var nog till och med ännu mer förvirrande när jag tänker efter. Men eftersom jag då förväntande mig det med Under Tiden så blev det nog inte lika jobbigt då.

      Kul! Ska givetvis gå in och läsa! :-)

      Radera