onsdag 13 maj 2015

Fyra minuter, av Johan Ring

Kanske hade jag för högt ställda förväntningar då jag älskade Rings novell Den mörka fläcken som var med i samlingsvolymen Efter stormen och handlade om ett Sverige efter en kärnkraftsolycka i Oskarshamn, men jag blev besviken på romanen Fyra minuter. Den här gången börjar det bra med en flygplanskrasch på en åker i Småland, ett plan som under fyra minuter varit borta från radarn. Alla passagerarna dör ögonblickligen och de boende i byn Dunvik, som försöker förstå vad som hänt, samlas kring vraket som dragna av en osynlig kraft. Vad är det som lockar där inne bland de förvridna metalldelarna? Men det saknas något i berättelsen. Jag lär inte känna karaktärerna tillräckligt för att bry mig om hur det går för dem. Och trots att det händer många obehagliga saker så blev jag under läsningens gång aldrig rädd, det var helt enkelt inte läskigt.

Tack till MIX Förlag för recensionsexemplaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar