måndag 19 december 2011

Merry Flippin’ Christmas

Jag är inte så förtjust i julen. Nej, nu är jag blygsam, för sanningen är att jag faktiskt tycker väldigt illa om julen. Egentligen dog all slags känsla inför högtiden redan för elva år sedan tillsammans med min mormor. Hon var julen. Och sedan blev det bara värre. Numera är helgen mest en manifestation i vilka som inte längre är här och vi som är kvar börjar alltid julaftonsmorgonen med att åka till kyrkogården för att tända ljus. Oftast blir dagen och kvällen väldigt trevlig för vi har det bra med glögg, klappar och lax men med allt det ståhej som pågår veckorna innan så skulle jag lika gärna kunna vara utan. Det blir liksom inte porportionerligt. Precis som med nyårsafton så infrias aldrig de höga förväntningarna och det är väl förmodligen delvis som det ska vara när man blivit vuxen. Vissa saker behöver man barndomens tro och känsla för magi för att kunna uppskatta fullt ut.

När det blir som jobbigast så hör jag Frannys röst i huvudet. Älskade, trasiga men ändå urstarka Franny från Hotel New Hampshire (John Irving) när hon råkat riktigt illa ut under en av USA:s största helger och med gråten i halsen hela tiden upprepar: I hate Halloween. Fast jag byter ut Halloween mot jul. Och så lyssnar jag på Corey Taylor och mår lite bättre.


2 kommentarer:

  1. Jag är inte heller någon julälskare. Inte så att jag hatar julen, mer att jag inte kan identifiera mig med den mysmassspsykos som den verkar utlösa hos större delen av befolkningen.
    Dessutom är den här andra julen i rad som jag ska gå på begravning precis runt jul, det gör ju att stämningen inte riktigt infinner sig.

    SvaraRadera
  2. Anna: Nej, jag hatar inte heller julen. Men masspsykos var ett bra ord på min syn på det hela. Och det saknas lite för många personer för att det fortfarande ska vara roligt.

    Ledsen att du ska på begravning, beklagar verkligen.

    SvaraRadera