måndag 14 mars 2016

Bad Feminist, av Roxane Gay

Åh vad det här är efterlängtat! Smarta essäer om kvinnlighet, sexualiserat våld, rasism och populärkultur. Hur kan jag inte ha läst något av Roxane Gay tidigare? Jag älskar när hon lekande lätt plockar isär böcker, filmer och framförallt tv-serier. Många av strukturerna hon pekar på har jag sett tidigare men mycket annat har gått mig helt förbi. Och jag skäms för att jag inte vetat, för att jag inte förstått. Det är så mycket i den kultur som vi sväljer med hull och hår varje dag som är gräsligt, urgamla mallar som vi inte tycks kunna rita utanför. Som att våld mot kvinnor är regel snarare än undantag. Hur många avsnitt av de mest populära tv-deckarna börjar inte med det obligatoriska tortyrmordet på en ung lättklädd kvinna? Jag har väldigt svårt att se på Criminal Minds nuförtiden. 

Det är genuint roligt att läsa någon som älskar film, böcker och serier lika mycket som jag gör för det är inte så ofta jag får spegla mig i en person som ser världen på ett liknande sätt. Somliga av texterna är inte lika självklara som de andra, kanske beror det på att jag inte känner till det hon skriver om, men desto viktigare känns det då att läsa dem. Att boken sedan är den snyggaste jag sett på mycket länge gör att den får en fullpoängare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar